תקציר:
ביום 5.6.2024 אושרה בוועדת הכלכלה הצעת חוק להגנה על הצרכן מפני עוסקים המבצעים הפרות בנסיבות מחמירות (תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024 לקריאה שניה ושלישית. הצעת חוק זו נועדה להתמודד עם תופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים אחרים הנמצאים בעמדת חולשה. במסגרת גיבוש ההסדר החקיקתי לאחר הפצת התזכיר, עלה כי יש צורך בשני הסדרים משלימים בחוק שירותי תשלום כדי לסייע ולתת מעטפת חוקית טובה יותר להגנה על צרכנים מפני תופעה של עושק, זיוף והונאה.
מוצע: חובה של נותן שירותי תשלום להפסיק לבצע פעולת תשלום מובטחת בנסיבות שבהן עסקת היסוד נכרתה במרמה ובהתקיים התנאים המפורטים בסעיף המוצע. תיקון זה נועד לתת מענה לצרכן בעניין עסקה מסוימת שלטענתו נכרתה תוך ניצול ומרמה.התיקון מאפשר ללקוח המשלם לפנות אל נותן שירותי התשלום לאחר שהגיש תלונה למשטרה או לרשות להגנת הצרכן ולאחר שפנה אל העוסק וביקש לבטל את העסקה, בבקשה כי תפסיק את העברת התשלום אל העוסק המוטב.
מוצע להרחיב אפשרות זו גם למקרה שבו העסקה נכרתה תוך ניצול ומרמה, זאת בהתקיים מספר תנאים – שהלקוח הגיש תלונה למשטרה או לרשות להגנת הצרכן, שהלקוח הודיע לבית העסק על ביטול העסקה ושהתקבלו אצל נותן שירותי התשלום מספר תלונות נגד אותו בית עסק.
תיקונים משלימים אלה גובשו בעקבות מידע שהתקבל ברשות להגנת הצרכן ובבנק ישראל על סוגי מקרים נוספים של ניצול קשישים ואוכלוסיות נוספות, ולכן נדרש לקבוע בחקיקה הגנות נוספות מספקות
Comments